Pages

raya , raya !

assalamualaikum , hye !

ape kabar korang semua ! baget ramai jer .hee ~
balik asrama terus update blog . * rindu . minggu lepas sempat update sekali jer . busy sangat lah . ade orang kisah ?  =_='

tadi aku dengar lagu raye dalam radio . fuh ! rase macam dah raye jer . syahhduuuu ~
korang penah rase tak perasaan macam aku neh ? bile dengar jer lagu raye mesti terbayang yang hari tuh da raye . tak pernah ? ok , lupe kan .

mase kecik-2 dulu suke sangat maen bunga api kan ? best gile lah !
sambil-2 maen nyanyi lagu raye , gile-2 best punye !

'selamat hari raya , hari untuk kita bersuka ria . mintak mak kuih sepotong . saya mahu makan kerna perut kosong . selamat hari raya !!!! '

yang aku merah kan tuh part yang kitorang nyanyi ramai-2 .yang lain tuh aku solo . tak pon sepupu-2 aku yang laem solo . amik turn lah . sape yang 'feel' raye dulu . :) 

ade sekali tuh , time tu aku darjah 2 tak silap . tak 'matured' lagi lah . hee ~
sepupu aku semua balik ramai-2 . tak kire lah jauh dekat . mak aku pon beli bunga api satu kotak tuh . memang banyak gile lhaa !

kitorang maen ramai-2 . tapi yang paling lucu time tuh aku rase tak cukup jer bunga api aku nak maen . padahal bende tuh belambak lagi . tamak gilaa aku .

so ? time maen aku pegang semua bunga api tuh kat tangan aku . sape nak mintak lah satu-2 . haha ! korang nak tau tak ape jadi ?

tangan aku melecur coz bunga api yang banyak-2 tadi . sakit gilaa !! masih aku ingat sehingga hari ini . terus aku buang 'fireworks' tuh then pegi letak ubat kat tangan . padam muke ! tangan dah sakit tak dapat maen lagi .

mak aku cakap tu lah balasan kalu dah tamak-2 sangat . huu ~

bile masuk jer bulan ramadhan , semua orang nak beribadat bile tengah malam . terawih kot . tapi kitorang maen mercun pulak . suke sangat bakar duit .

petang je aku ikut jiran sebelah umah aku neh gi beli 'bedey' . haha ! budak tuh boy tau ! form 2 taun neh . rase macam dah malu pulak bile ingat balik perangai aku time kecik-2 dulu dengan die . terlalu bodoh-2 . HAHA

tak kire lah , time tu kan aku kecik lagi . kalu korang ingat balik zaman kecik-2 dulu mesti rase malu-2 pulak kan ? then banyak lah peristiwa sedeyh + happy + lucu +bodoh + gilaa yang menunjukkan kesengalan korang time kecik dulu . macam aku jugak lah .

tapi bersyukur je lah . kalu time kecik-2 dulu korang tak de kenangan macam neh , pegi mandi sungai , curi buah-2 , nak kene langgar dengan kete , nangis malam-2 , kencing time tido  and semua yang berkaitan lah . ape korang nak cite kat cucu-2 korang nati ? tak seronok lah ade nenek / atuk macam korang neh ! :D

ok , dah terlanjur sangat entry aku neh . balik pade tajuk asal kite lah . :)

malam raye tuh tipu lah kalau korang tak tengok tv kan . kalu umah aku tepat mase semua depan tv . meriah gilaa ! tengok annoucment jer . haha ~



esok rayo  ! esok rayo ! lebih kurang mcam tu laa kat umah aku bile dah dengar announcment macam kat atas tuh . hee ~

lepas tu mula lah buat-2 kerja yang sepatutnya dibuat . contohnya :-
  • kemas rumah cantik-2 .
  • letak biskut raye atas meja .
  • gosok baju raya baru .
  • pasang pelita peliti .
  • happy-2 dengan sepupu sepapak .
  • main bunga api .
  • pasang bunga api yang besar tuh tepat jam 12.oo
  • kunci jam , nak bangun awal esok pagi .
then , banyak lagi lah . dah lupe , maklum lah tu cite aku time mude dulu . sekarang dah belia . HAHA :D

kuih raye tuh ade yang buat sendiri , ade yang buat kat kedai . hee ~
banyak yang buat kat kedai lah , mane lah mak aku sempat nak buat sendiri banyak-2 kan ? aku masih kecik nak tolong time tuh . :)



popia mini :)

tapi , aku suke buat popia kecik tuh time raye . selalu jer aku suruh mak aku buat inti ikan popia tuh . then aku ngan adik aku gulung .sikit je lah , yang banyak mak dengan ayah aku terpaksa gulung sendiri .aku tau makan jer . mak aku buat inti popia tu sedap weyh ! rase lah . meh umaa aku raye neh ok !

mak aku suke buat nasi ayam time hari raye . laku weyh ! ye lah , semua yang datang raye tuh die hidang jer . makan je lah diorang semua tu . haha !

time kecik-2 dulu nak kumpul duit raye jer . jalan punye jauh . abih rumah pegi beraye , semate - mate nak duit tuh . lepas tu 'badi' banyak duit raye . paling banyak aku dapat 20o lebih jer. tak macam orang lain . diorang dapat lagi banyak . huu ~

tapi raye dulu dengan  raye sekarang dah tak same lah . dulu duit raye banyak-2 . sekarang dah tak dapat duit raye . dulu tak malu pon jalan kaki tepi jalan nak kumpul duit raye . sekarang dah segan sangat lah . ye lhaa ! dah tak de orang nak bagi duit raye kat aku . :(

budak-2 sekarang neh tak baek macam aku dulu . diorang datang ,

 ' mok cik , rayo ? ' si mokcik nih salam lah dengan die coz die dah hulur tangan .

siap puji lagi , 'olloolah ! juruh la budok nih . '

then budak tuh pun cakap . ' mano duit rayo mok cik ? '

si mak cik neh dengan blur je bagi . budak tu pon ,

' timo kaseh mok cik ! ' - dengan laju nye lari macam nampak hantu .

sakit hati tak ? kesian kat si mak cik nih . nasib baek bukan kat kampung aku . yang aku tengok tuh kat kampung ayah aku . lembab punye budak .!

kot ye pon nak duit raye jer , naik lah atas umaah dulu , makan-2 biskut , minum air sikit . amik aty lah wey ! wat macam tu pon tuan rumah faham lah nak pew . huh !

ok lah dulu . banyak lagi yang aku nak cite kat korang semua . tapi terlalu malas untuk tulis panjang-2 . haha ! mase pon tak mengizinkan . aku nak siap-2 tuk buko poso pulop neh .:)

bye .

p/s : aci tak kalu malam neh aku update satu entry baru pasal puasa . tak pe kan raye duluh baru puase . HAHA :D







No comments:

Post a Comment

assalamualaikum .
semua boleh komen di sini .

p/s : BUDI BAHASA AMALAN MULIA :)