Pages

kite puase kan ? =_='

assalamualaikum , hye !

korang nak tau tak nape tajuk entry aku macam tuh ? sebab aku tak rase pon yang bulan neh bulan puase . leteh tak lah rase sangat . maybe tak berkat kot aku puase . tapi aku selalu semayang terawih lhaa ! huu ~

yang tu perasaan aku time duk asrama . bile balik jer umah terus aku rase shahduu , dah dapat rase yang aku berade dalam bulan ramdhan yang sangat berkat dan penuh dengan rahmat ALLAH .

ececeeh ! berbunge-2 pulak kan ? haha !

kalau macam nih la kan , aku nak duk kat umah lah dalam bulan puasa nih . nak berulang jer . baru lah dapat rase yang aku nih sedang berpuase .

kat asrama aku tak pegi sahur pon pagi-2 . sangat lah malas . ye lah , dewan makan dengan 'villa' aku tuh sangat lah jauh . laen lah kalau yang duk kat bangunan asrama tuh . semua dekat . kalau malas lagi tak tahu lah .

balik je umah , aku tengok adik aku sangat leteh . die baru darjah 2 . tapi dah puase . HAHA :D . mak aku cakap , dalam family , aku lah yang paling malas nak puasa dalam family .

aku start puase penuh pun time aku dah masuk darjah 6 . tu pun sebab dah diwajibkan aku berpuase .haha . sebelum ni ? aku tak makan lah time duk kat sekolah . aku cakap lah aku puase . walaupun hakikatnye rekaan semate-2. :)

balik umah boleh makan banyak -2 . time aku sekolah rendah , ade sorang cikgu aku tu suke story mory . satu hari tu , die story lah pasal die puase time kecik-2 dulu .

cikgu  cakap ::

' sayo bereyhi bena kalu masuk buley poso gak . sedak ngoti lah ! ingat maso sayo poso kecik-2 rituh . sedak kalu jadi pulop maso besar neh . maso tuh sayo baru balik sekoloh . leteh bedooh sero . dahago , lapar ado belako . buley poso key . mok dengan ayoh sayo tak dok rumoh maso tuh .'

 ' lepah tu gak , sayo pon gi dapur , sayo tengok ado nasik . sayo pon amik makey .sedak laa hoh ! abih 3 pinggey sayo make . tak dok ore nok oyap gapo-2 mugo tak dok ore rumoh sayo maso tuh . sayo poso pi gak .! HAHA :D . lepah abih nasik 3 pinggey siap minum air apo doh baru sayo ingat sayo poso . HAHAHAHA *ketawa besar . '

ade sorang pelajar tanye ::' cikgu ! tak po koh makey ? batal doh lah poso cikgu ! HAHA:D . '' tak po lah kalu tok ingat ' - cikgu aku pom mule lah berceramah .

' kalu kito makey sebab tok ingat tak po . jangey wat lolok tok ingat sudoh ! tok batal poso kito sebab kito tok ingat .tapi batal poso sebab wat lolok tok ingat . jangey tipu diri sediri sudoh . kiro rezeki kito lah tu ALLAH nak wi . bersyukur lah sapo hop buley tuh . HAHA *ketawa sedikit kecik . '


ok , balik pade tajuk kite yang asal . nape bile sampai kat umah baru aku rase macam dalam bulan puase ekh ?

sebab ade tv . kat asrama mane ade tv kan ? huu ~

bile balik jer first aku dapat dengar muzik syahadah tuh . walaupun tak tengok cite tuh , aku suke dengar muzik die . coz rancangan tuh ade dalam bulan puase jer . bulan laen tak de .





lepas tuh , pagi-2 aku boleh bangun sahur . nak masuk pukul 5 bolehlah nak dengar mak aku memekik ,walaupun memang dapat dengar selalu die memekik .

' rah ! bangun-3 ! nok pukul 5 doh neh . cepat-2 gi masok nuh . tok dey nok sahur pulok kegih ! '

dengan sangat-2 malas dan mengantuk aku bangun masuk toilet . :D

aku pon masak lah ape yang aku reti . kalau malas sangat aku buat jer telur dadar + ikan singgang . huh ! korang jangan tak caye pulak yang aku masak ok !

lepas makan tuh aku tido dulu depan tv . masuk subuh mak aku suh semayang . lepas tuh tido balik . HAHA :D . kita memerlukan tido yang secukupnya .

bile bangun jer dah azan zuhur . ye tak ? HAHA's .
tak lah ! tak tak tak , aku bangun lagi awal lah . * baek ~



paling best bulan neh aku dapat tengok cite ketuk-ketuk ramadhan . mesti korang pernah tengok kan ? best gile rancangan neh . suke sangat pengacara die tuh . entah puase ke tak die tuh . tak nampak leteh langsung kan ? HAHA :D.

aku nih sangat lah pemalas korang tau tak ! mesti semua dah tahu kalau aku tak cakap pon . huu ~ =_='

pernah sekali mase bulan puase nih , aku terlepas malam LAILATUL QADAR . mase tuh aku darjah 6 .rugi giler beb !!!  huhu ~

malam-2 sebelum nih memang aku tido lewat. tapi tak lah selewat malam tuh . aku tak mengantuk langsung . sampai pukul 4 lebeh . seingat aku lah , aku baru jer tido 10 minit .then mak aku pon kejutkan aku bangun sahur .

kat sekolah memang mengantuk giler ! tetibe , aku dengar cikgu-2 aku borak .

'eyh ! maley malam LAILATUL QADAR ork ? '

' ho ! jolo-2 . sero laem ekpon maley . tok sero pow kalo .mujo bangun jugok maye-2 maley . '

terkejut beruk aku . terus tak mengantuk . ' cikgu !!!! ' - aku terjerit macam kene sawan .

habis orang tengok kat aku . maluu weyh . bukan sengaje pon nak menjerit melalak macam tuh . diorang semua ketawe tengok aku macam tuh . ' ngiga koh ? ' - sempat lagi cikgu tuh tanye . huu ~ =_='

so ? banyak pengajaran dapat tau . kalu tak leyh tido malam-2 tuh rajin-2 kan lah bangun solat . jangan jadi macam aku sudah . menyesal tak habis-2 . wuuwuuwuu . ~

ok lah dulu . aku rase korang semua memang dah mengantuk gilaa bace entry gilaa nih . nati tak pasal-2 ngan korang sekali gilaa . tapi aku tak gilaa ok ! HAHA's . chaw duluh !

bye .





No comments:

Post a Comment

assalamualaikum .
semua boleh komen di sini .

p/s : BUDI BAHASA AMALAN MULIA :)