ASSALAMUALAIKUM !
Segala kesulitan harap di maafkan . Blog masih dalam penyelenggaraan. Thanks :)
♬ jagiya farah ◕ ‿◕ ♬: kau pakai tudung kompem syurga ke ?


Pages

kau pakai tudung kompem syurga ke ?


assalamualaikum to all muslims yang bace entry ini .

bismillahirrahmanirrahim . alhamdulillah masih ada masa nak taip entry . hehe . walaupun bukan busy sangat pun duk kat rumah . well , 24 jam online . sampai bila nak jadi penganggur bah ? ececeh , badget cakap sabah bah pulak . terpengaruh dengan lagu [mr.bie] .

ade tak lepasan SPM yang macam aku ? menganggur jee duk kat rumah , nak cari kerja malas . hehe . kite geng lahh ! 

so bila duk kat rumah je , aku akan online 24jam . tapi mintak jangan terasa hati laa kalau ade sesiapa yang aku terlambat eply chat-nya . sebab walaupun aku online 24jam , bukan aku stay depan lappy 24jam tersebut . harap faham yee . hehe :)

hurm , actually aku taip entry ni sebab nak menterjemahkan kekecewaan aku terhadap segelintir manusia yang masih berfikiran sempit . hehe , standard gila kot ayat aku , macam fikiran aku luas sangat . 

tak de laa , dah jadi rutin aku bila online . suka sangat tengok2 gambar . tak kire gambar ape , islamik ke , lawak ke , perempuan ke , lelaki ke . aku tengok je . sebab tu aku asyik duk share gambar je sekarang ni . hehe .

dan aku ade laa usha dan jenguk2 facebook seorang wanita , mungkin remaja . sangat cantik , comel dan seksi . huhu . ramai yang komen gambar dia puji-puji dia cantik dan cute dan hensem dan sebagainya . aku akui , memang betul ape yang diorang semua puji tuu . diorang tak menipu . sampai la aku terbaca komen seorang hamba Allah yang lelaki ni .

" cantik laa . tapi lagi cantik kalau dia pakai tudung :) "

oke . bagi aku agak berbahasa teguran dia . tak de kurang ajar .

then lelaki asing datang komen . "macam GF kau ? "

dan diorang berbalas komen kejap hingga laa tuan gambar sendiri yg komen .

" dah macam laa GF kau tu masuk syurga sebab pakai tudung "

--------------------------------------------------------------------------------------

baiklah , semua dah sedia maklum bahawa komen macam ni berlambak dekat facebook . dan aku sendiri tau ramai yang dah bagi pencerahan kepada 'gegirls' yang selalu duk komen lagu tuhh . 

macam laa komfem masuk syurga sebab pakai tudung :

tetapi yang aku kecewanya , kenapa masih ade yang jawab macam ni even dah belambak pencerahan kat facebook ? susah sangat ke nak terima nasihat orang lain ? ramai antara kita yang tahu perkara tersebut salah tapi kita tetap jugak buat . kenapa ? baiklahh , mungkin sebab keadaan sekeliling yang tak membenarkan kita menerima nasihat dan teguran tersebut . ataupun for sure lagi , iman kita yang nipis sangat dan hati kita terlalu keras .

mereka seolah-olah terlalu bangga dengan pujian yang bertimbun-timbun dan berbakul-bakul yang mereka perolehi dari sehari ke sehari . mendorong mereka untuk terus pakai seksi , mekap tebal , tangkap gambar dan letak dalam facebook , twitter , instagram dan semua laman sosial yang lain . apa sangat nasihat yang sedikit itu dengan pujian yang berbukit bukau ini . tak boleh lawan laa derr .

so salah siapa ? kita yang like , kite yang komen kate dia cantik , kita yang share . cube kalau komen tersebut dipenuhi nasihat , dan tak payah like dan share gambar dia . kalau ade button unlike lagi bagus . klik ramai-ramai . baru dia terasa yang dia but tu salah dan orang tak suka . dan takkan dia nak letak lagi gambar-gambar dia dalam laman sosial kan ?

mungkin sebab tu USTAZ AZHAR IDRUS pernah kata , haram like dan share gambar orang tak tutup aurat sebab menggalakkan lagi dia post lebih banyak gambar . dan HARAM tu bukan berdosa ke ? lebih baik kita tak buat apa-apa . tak like tak share dan tak dapat apa-apa . daripada like atau share dan dosa . 

ada  jugak yang kata . " ingat semua yang pakai tudung tu baik lahh ? dan jangan ingat semua yang tak pakai tudung tuh jahat ."
baiklah , disini aku nak tegaskan bahawa istilah 'dont judge the book by its cover' amat tidak releven untuk di tuju kepada seseorang yang awak tak pernah kenal dan jumpa . dan dia hanya kenal dan tahu awak melalui gambar dan status awak dalam facebook . mungkin istilah tersebut sesuai untuk yang kenal awak sangat-sangat . 

sebab walaupun wujud istilah tersebut , orang tetap pilih wajah untuk dijadikan pakwe/makwe . cantik wajah dulu yang penting then bila dah lama kenal baru tahu hati dia baik jahat . betul tak ?

insyaAllah aku pesan ni pun untuk diri aku jugak . berdakwah ade banyak cara . mungkin dengan mulut laser orang yang menegur di facebook tu , boleh lembut kan hati orang yang di tegur . apa guna ada blogspot , facebook , twitter kalau tak guna pada jalan yang betul . tambah-tambah sekarang ni musim PRU-13 . bersusun-susun fitnah , datang dari setiap pelusuk . hehe . insyaAllah , kita fikir baik-baik yang mana fitnah dan yang mana betul . fikir ikut islam , kita kan islam . hehe :)

-------------------------------------------------------------------------------------

aku selalu je rendah diri bila nak nasihat orang . sebab aku akui , dulu aku mungkin agak teruk. hati batu , muka tembok (sebab tak tahu malu) , dan macam-macam lagi . aku percaya , kalau korang godek-godek facebook aku korang akan jumpa aku yang dulu . dan masih ade gambar aku bertudung agak sing*** yang tak dapat di padam sebab duk dalam facebook orang lain .



tapi semua orang boleh berubah dengan hidayah DIA . dan tak de siapa yang tahu bagaimana Allah berikan hidayah tersebut kepada hamba-NYA . hanya orang tersebut yang dapat rasakan pemberian Allah yang tak ternilai itu . Ya Allah betapa sayangnya DIA kepada hamba-Nya walau aku ni sangat banyak dosa . dia masih sedarkan aku walau dengan cara yang agak keras . namun cara itu lah yang telah membuat iman ku tersentak , seolah-olah ada yang mengejutkan aku dari tidur yang penjang . 

Allah . malunya aku pada diri sendiri , pada kawan-kawan , pada ibu bapa , pada kenalan aku yang lain dan pada MU Ya Allah . terasa diri ini sangat kerdil , sangat hina disisi-Mu tika mengimbas kembali dosa aku dulu .

dosa yang aku sangkakan kenangan itu .

dan aku tak akan lupakannya kerana aku masih ada kenangan tersebut setiap kali aku terasa iman ku goyah . goyah dan ingin ulangi kesilapan aku yang dulu . insyaALLAH , aku jadikan kenangan tersebut sebagai pengajaran dalam hidup aku . 

bukan senang meninggalkan aku yang dulu . buktinya ?

- walau pakaian aku berubah , sedang belajar pakai tudung labuh . tapi orang tetap ingat pakaian aku yang dulu . 

- first time aku start pakai hand guard kat sekolah , aku kene sound . bukan budak-budak yang sound aku , tapi sebaya . mungkin sebab dia terlalu kenal aku . dan tika itu sedikit pendirian aku goyah . agak sukar untuk beristiqamah saat itu .

- dan selalu je ade orang yang pandang aku dengan muka menyampah . aku dapat agak ape yang terlintas dalam fikiran dia . HIPOKRIT . yeahh , ituu laahh . alangkah bagus kalau mereka boleh bagitau semua tu depan muka aku terus . daripada terus mengumpat mengumpat dan tambah pahala aku . tapi aku yakin , aku tak kan dapat harungi semuanya jika mereka kata semua tu depan muka aku . huihh , Ya Allah tetapkanlahh pendirian aku .

sepatutnya kita di negara islam tak terasa janggal nak amalkan perintah islam . tapi sekarang apa yang aku rasa , berlainan . awak , if kita tak nak pakai tudung labuh atau ape-ape yang berkaitan . jangan lah kutuk orang yang pakai tudung labuh ni . hehe . tak baik tau . kesian dia sebab kadang hati dia boleh tersentuh dan iman dia kadang boleh tergugat . sebab dia pun sedang belajar untuk jadi yang lebih baik walau dia masih tak cukup baik . 

entry ini di taip ikhlas dari hati sanubari aku yang terkadang sangat sensetif ni . hehe . insyaALLAH nasihat ni untuk aku sendiri jugak  dan untuk muslimah di luar sana . kita semua pernah buat salah dan ada zaman gelap masing-masing . sebab kita hanyalah manusia . tak lari dari kesilapan . 

akhir entry , aku minta maaf jika penulisan aku agak kasar dan ade sesiapa terasa . thanks sebab baca sampai habis entry yang 'ter'masuk dengan sedikit luahan jiwa raga . hihiks ^_^

assalamualaikum :)






tak nak comment pon like jer boleh . hee ~

3 budak comel merepek:

ZWAN SABRI said...

Sometime orang tau kesalahan dia tapi dia still nak kekalkan kesalahan tu, thats why dia akan cari jalan untuk mempertikaikan sesiapa yang mempertikaikan dia..

Hamba Faqir said...

assalamualaikum.. farah, betol tuh.. sokong sgt2,
memang ramai orang yg selalu ckpg cmni.. kalo boleh kita nak bgi mereka faham, tpi biasela klo org tuh sdri tak nak bkk hati tuk terima nasihat, takkan mampu diubah oleh sape pn melainkkan bila Allah berkehendakk.. :)

kalo ade pasni yg ckp gtu, cube kita just bgtau " Jangan kau sangka labuh tudungku ini tanda alim diriku.. aku juge sepertimu masih mencari-cari segenap cahaya buat menerangi sepanjang perjalanan. Kerana tudungku ini bukan setakat menutupi tetapi melindung jua mengingatkan diri ini menjaga setiap gerak geri kerana akhlaq itu bunga diri". AllahuRabbi...~
jaga hati, tambah iman , hiasi peribadi.. :)
#sori ..pnjg cket.. :D

Rayna Ziqdhiyafi said...

bagus..boleh kalau adik nak del gmbr adik yg ada dkt fb org lain,juz report dekat fb..^^,

Post a Comment

assalamualaikum .
semua boleh komen di sini .

p/s : BUDI BAHASA AMALAN MULIA :)